25 febrero 2013

El Gaiteru Lliberdón

Ramón Garcia Tuero. El Gaiteru Lliberdón. Nació en Arroes (Villaviciosa) el 6 de febreru de 1864. Dende pequeñu sintió afición pola música, el mesmu faciase  dalgunos instrumentos, como flautes feches de madera.

Por causa de esa afición, los sos padres mercáron-y un punteru y mas tardi una gaita. Conocíu por tocar la gaita y cantar al mesmu tiempu, la so carrera musical foi una sucesión d'ésitos. Primeramente, dicha carrera tuvo ligada a la promoción d'una marca de sidra achampanada de Colunga,  los propietarios de la empresa, que llevaron el so productu por numberoses esposiciones europees y americanes, pensaron n'acompañar la presentación de la sidra cola so actuación. El gaiteru Lliberdón participó, asina, na Esposición Mundial de París de 1889 onde empezó a ganar fama mundial. Tornó a París, en 1900, por cuenta de la Esposición Mundial na que se inauguró la Torre Eiffel, y ganó la Medalla de Méritu. Pero tamién actuó, ente otros países, n'Alemania, Italia, Inglaterra, Estados Unidos, Cuba ó Argentina y foi condecoráu por diverses personalidaes polítiques, incluyendo a Alfonso XIII y la reina María Cristina.
Foi el primer asturianu en grabar un discu. En total dexó más d'ochenta grabaciones, y dende 1916 grabo los sos discos co la casa discográfica Columbia.
La so carrera artística tuvo xunia  especialmente al pueblu de Lliberdón,  (Colunga), a onde  se traslladó cuando se casó en 1890 con María Caravera. Por causa de la so estancia tan llarga nesti  pueblu, fui  conocíu como El Gaiteru  Lliberdón.
Morrió nel barriu de La Quintana, n'el mesmu Lliberdón, nel añu 1932. Nel 2007, un centenar de persones axuntaronse  pa conmemorar el 75 aniversariu de la so muerte durante el cual celebróse una misa solemne y fíxose una ufrienda floral ante'l panteón familiar nel campusantu de Lliberdón.
Nel siguiente video podemos escuchalu cantar la canción, “la panadera” acompañándose a si mismo a la gaita.



18 febrero 2013

Noticias antiguas. Crimen en Lue

Hace mas de 100 años, concrétamente en el mes de Junio del año 1913, se cometió en el pueblo de Lue un terrible crimen, en aquellas lejanas fechas  un individuo llamado Enrique Suardiaz se presento a altas horas de la madrugada en la casa rectoral de Lue donde dormían el cura de la parroquia llamado Antonio Colado y una sobrina suya llamada Carmen Colado, el asesino penetro en la casa y la emprendió a martillazos,  puñaladas y tiros, contra la sobrina del cura a la que dio muerte, el cura se despertó con los gritos de su sobrina y trato de ir en su ayuda pero el criminal le disparo varios tiros hiriéndole gravemente.
El diario La Vanguardia de Barcelona, se hizo eco de este luctuoso suceso en sus ediciones de los días 14 y 15 de Junio de 1913, en la primera dando cuenta, aunque de manera un tanto confusa, del suceso, y en la segunda aportando más datos sobre el mismo.





11 febrero 2013

Cuentos y Lleyendes: La Paparresolla


Nos pueblos y aldees d'Asturies había munchos seres imaxinarios colos que se yos metía mieu a los nenos con cuenta de que fueren más obedientes y portárense meyor, ente estos seres podemos citar al Coco, que se llevaba a los nenos que dormíen poco, el Home del Sacu, que diba con un sacu al costazu onde metía a los nenos desobedientes, tamién taba'l Chupasangres, que chupaba la  sangre a los nenos que se alejaben  ensin permisu,  otru ser que metia munchu mieu era La Paparresolla, q'uera  una muyer muy vieya que diba coles tripes na boca, ente otros munchos.
Voy a cuntar una anécdota de la que yo fui protagonista, sucedió en Villascusa, el pueblu onde yo nací, al atapecer d'un día de primavera a finales de la década de los años cincuenta del pasáu sieglu XX.
 Cuando yo  tenia ocho  ó nueve años  gustábame enforma andar detrás de los páxaros col fin descubrir  onde teníen el so  nieru, pa dempués comprobar cuando poníen los güevos y más tardi nacíen los sos paxarinos.
Un día qu'andaba yo detrás d'una mirgüella col fin d'atopar el so nieru, pocu a pocu y ensin dame cuenta fui alejándome  del pueblu y llegue hasta un llugar llamau El Llanucoya, ellí atopéme con un vecín del pueblu que venía coles sos vaques de los praos cercanos, yo écheme a un llau del camín pa dexar pasar el ganáu, cuando aquel paisanu llego a la mio altura, párose y preguntome qué facía yo per ellí solu tan  tardi, yo contéste-y qu'andaba buscando'l  nieru de una  mirgüella, entós  díxome que tenía de volver pal pueblu, pos llueu atapecería y la xente de mio casa seguramente  andaríen buscándome.
 Yo nun tenia  ganes  de tornar tovia pal pueblu, pos el mio oxetivu prioritariu aquel día era alcontrar aquel  dichosu nieru, al ver esti home que yo nun taba po la llabor de volver pal pueblu, en llugar de riñime u obligame a tornar, opto por otra estratexa que considero que daría meyores  resultaos, dexome  ellí y siguió caminando escontra'l pueblu.
Cuando se alejo unes decenes de metros, volviose  escontra mi y díxome.
Bueno si  vas siguir buscando esi nieru,  non te alejes munchu mas, pos un pocu mas allá, xuntu la cabaña'l Alfredo  acabo d'atopame yo co La Paparesolla.
Sobra dicir que qu'ante semejante  anunciu, di per terminada la búsqueda  d'aquel  nieru de mirgüella y torne de inmediatu  escontra'l pueblu detrás de aquel paisanu, nun fuera ser que m'atopara  yo tamien con aquel ser que yo non sabia muy bien quien era, llamáu La Paparesolla.

N’omenaxe  y alcordanza de les persones de Villascusa ya desaparecies, que cuando yo era nenu cuntarome menchos  dichos, refranes cuentos y hestories.

04 febrero 2013

Las tres cruces de Pienzu


La cruz de Pienzu que todos estamos tan acostumbrados a ver cuando miramos hacia la Sierra del Sueve en lo alto del Picu Pienzu, es la tercera de las que allí se instalaron, pues anteriormente se colocaron otras dos cruces, las cuales sucumbieron  a las inclemencias del tiempo.

La primera cruz de Pienzu, fue colocada en el año 1914, por iniciativa de los hermanos Victorero Lucio  de Lastres, que corrieron con todos los gastos de la construcción, traslado e instalación de la misma, esta primera cruz era de madera de roble y medía cuatro metros de altura, allí estuvo desafiando las inclemencias del tiempo hasta febrero de 1925 cuando un gran temporal la destruyo.

Tres años más tarde, en 1928,  y también por iniciativa de los hermanos Victorero Lucio, una nueva cruz fue colocada coronando el Picu Pienzu, esta nueva cruz era también de madera como la anterior,  medía doce metros de altura y constaba de alrededor de treinta piezas, estas piezas fueron llevadas a hombros por voluntarios hasta la Majada de Merguyines, allí se ensamblo la cruz y desde allí y también a hombros fue llevada hasta el Picu Pienzu, allí permaneció durante trece años, en el año 1941 de nuevo el temporal derribo esta segunda cruz.


En 1950, el ayuntamiento de Colunga tomo el acuerdo de reponer la cruz de Pienzu, a tal efecto se organizo una suscripción popular para recaudar fondos para ayudar a sufragar los gastos de esta nueva cruz, sin embargo, en 1954 y ante la falta de progreso de esta iniciativa, de nuevo los hermanos Victorero Lucio se ofrecieron  para costear los gastos que acarrearía toda la obra.
Los hermanos Victorero Lucio, encargaron a Madrid una nueva cruz esta vez  construida de perfil de hierro galvanizado, con el fin de que ofreciera menos resistencia al viento y de esta forma asegurar una más larga duración de la misma, constaba de 148 piezas y 130 tornillos y medía 18 metros de altura, todas las piezas de la nueva cruz fueron subidas hasta el Picu Pienzu por más de 300 voluntarios de varios pueblos del concejo de Colunga.

El 18 de septiembre de 1955 fue inaugurada esta tercera cruz, que desde entonces y hasta la actualidad se mantiene erguida en lo más alto de La Sierra del Sueve, el Picu Pienzu.