17 noviembre 2014

La matanza'l gochu

La matanza’l gochu  era  una de les tradiciones más populares nos pueblos y aldees d'Asturies, en cada casa del pueblu matabase un gochu que  era una despensa  de proteínes animales durante to'l añu. Hoy voi falar de cómo recuerdo yo la matanza del gochu nel pueblu de   Villascusa y n'otros pueblos del conceyu de Colunga, que con algunes  variantes  era similar a como se facia en tolos pueblos d'Asturies.

Pel mes de xineru o febreru mercabase un gochu pequenu pa crialo durante tol añu hasta que llegara'l tiempu de la matanza. Los primeros meses de vida del gochu alimentabase coles sobres de la comida, la esllaba, con castañes  y con daqué de fariña de maíz, munches veces soltabase polos caminos o dellos praos onde pastiaba y exercitábase con cuenta de que les sos carnes fueren más prietes, dos meses antes de la matanza empezabase a cebar el gochu de forma intensiva pa qu'engordara  y coyera tocín.

La matanza’l gochu  era tou un ritual, nella participaben los familiares y los vecinos mas cercanos a la casa que facia’l matanciu, el día anterior preparábase la desca que era un caxón allargáu fechu de madera y asitiábase pámpana abaxu cerca del cubil del gochu, a otru día pela mañana, dellos homes, cuatro o cinco,  coyíen al gochu tumbabenlu y suxetabenlu sobre la desca y el matador provistu d'un gran cuchiellu, llamáu cuchiellu de matar, daba en corar al gochu y una muyer xeneralmente la muyer de la casa, provista d'un gran barcal recoyía la sangre del gochu que más tardi s'utilizaría na ellaboración de les morcielles. Una vez muertu'l gochu asitiábase dientro de la desca y echábense sobre'l varios calderos d'agua ferviendo pa  pelalu, una vez  perfeutamente peláu, colgase peles pates traseres d'una pasera y abriase el so banduyu pa saca-y los intestinos y toles coraes, la muyer de la casa ayudada por otres muyeres vecines  llavaben les tripes pa utilizales dempues na ellaboración de los chorizos les morcielles y los sabadiegos, agora dexábase'l gochu colgáu de la pasera y  nun llugar frescu y a cubiertu pa qu'esfreciera y serenare.

A otru día cuando'l gochu yá taba friu comenzabase a despiezar, esto llamábase despostar el gochu, una persona más o menos entendia, diba sacándo-y los xamones, los llacones, el llombu, el sollombu, les costielles, el tocín, etc. Los xamones, los llacones, parte del tocín y de la carne salábase metiéndolo nun caxón o arca y cubriendolo con sal, esta era la manera de caltenelo durante tol añu, con otra parte de de la carne, la de meyor calidá y parte del tocín facíense los chorizos, cola carne de peor calidá daqué de grasa y tocín facíense los sabadiegos y co la sangre, la grasa, cebolla y calabazón facíense les morcielles-
Tos estos embutios había que curalos  pa que se conservaren el mayor tiempo posible, pa ello colgabense nun llugar deshabitau onde se facia un fueu y col calor y el fumu ibense secando y ahumando.
Como pue vese na matanza’l  gochu collaboraben los vecinos más cercanos a la casa que mataba'l gochu y era costume convidalos  a toos a una cena que llamabase la cena’l gochu, el menú d'esta cena solía ser, sopa de fégadu, arroz con costielles, y rajes  llombu fritu, tou ello acompañáu de sidre y vinu, dalgún postre caseru, café y llicores. Tamién era costume dar la preba de la matanza a les persones que pol motivu que fuera nun mataben el gochu, esta preba xeneralmente consistía nun par de chorizos, un par de morcielles, un par de sabadiegos y unes costielles.
Mas o menos desta manera ye como yo recuerdo tou lo relacionau cola matanza’l gochu en Villascusa, nos años 50 y 60 del pasau siglu XX.


No hay comentarios: