25 febrero 2013

El Gaiteru Lliberdón

Ramón Garcia Tuero. El Gaiteru Lliberdón. Nació en Arroes (Villaviciosa) el 6 de febreru de 1864. Dende pequeñu sintió afición pola música, el mesmu faciase  dalgunos instrumentos, como flautes feches de madera.

Por causa de esa afición, los sos padres mercáron-y un punteru y mas tardi una gaita. Conocíu por tocar la gaita y cantar al mesmu tiempu, la so carrera musical foi una sucesión d'ésitos. Primeramente, dicha carrera tuvo ligada a la promoción d'una marca de sidra achampanada de Colunga,  los propietarios de la empresa, que llevaron el so productu por numberoses esposiciones europees y americanes, pensaron n'acompañar la presentación de la sidra cola so actuación. El gaiteru Lliberdón participó, asina, na Esposición Mundial de París de 1889 onde empezó a ganar fama mundial. Tornó a París, en 1900, por cuenta de la Esposición Mundial na que se inauguró la Torre Eiffel, y ganó la Medalla de Méritu. Pero tamién actuó, ente otros países, n'Alemania, Italia, Inglaterra, Estados Unidos, Cuba ó Argentina y foi condecoráu por diverses personalidaes polítiques, incluyendo a Alfonso XIII y la reina María Cristina.
Foi el primer asturianu en grabar un discu. En total dexó más d'ochenta grabaciones, y dende 1916 grabo los sos discos co la casa discográfica Columbia.
La so carrera artística tuvo xunia  especialmente al pueblu de Lliberdón,  (Colunga), a onde  se traslladó cuando se casó en 1890 con María Caravera. Por causa de la so estancia tan llarga nesti  pueblu, fui  conocíu como El Gaiteru  Lliberdón.
Morrió nel barriu de La Quintana, n'el mesmu Lliberdón, nel añu 1932. Nel 2007, un centenar de persones axuntaronse  pa conmemorar el 75 aniversariu de la so muerte durante el cual celebróse una misa solemne y fíxose una ufrienda floral ante'l panteón familiar nel campusantu de Lliberdón.
Nel siguiente video podemos escuchalu cantar la canción, “la panadera” acompañándose a si mismo a la gaita.



No hay comentarios: