29 abril 2013

Los antiguos caminos de Villaescusa


Primero que  llegara la carretera a Villascusa, cosa que sucedió a principiu de los años 70 del pasáu sieglu XX, los caminos eren les úniques víes de comunicación que tenía pueblu pa comunicase colos pueblos cercanos ó inclusive con Colunga que ye la capital del conceyu.
Voi tratar de describir equí los principales caminos que partiendo de Villascusa comunicaben colos pueblos cercanos, y cola capital del conceyu, tou ello basáu nes mios propies alcordances y por lo mesmo suxetu a posibles errores polos que de mano pido disculpes.

De Villascusa y hacia’l Este, partía un camín que comunicaba directamente con Colunga, esti camín era conocíu como'l camín de Los Foyos, pasando pe  Los Calieros, El Llanucoya, El Praon, El  Colmenon, La Cruz de Beldreu, Los Foyos, Peandi, el Palaciu de La Rirera y el Llagar de Migoyu, desenbocaba en la carreera AS-258, al lado de Colunga, el tiempu que se tardaba caminando dende Villascusa hasta Colunga, era d'alredor d'una hora y cuartu.
D'esti camín principal partíen otros dos caminos, el primeru d'ellos partía de Los  Calieros hacia’l  Norte y pasando por El Cantu los Cuervos, La funte L’Aceu, El Caleyu y El Carbayin, llegaba hasta El Bustiu y dende ellí pasando por El Riu Saltu, llegaba hasta Pernús, que era onde taba la escuela.
Al principiu desti camin partia otru hacia la derecha, que pasando pe La Prunalina y el bebedru de La Piedra diva hasta Llanuteli.
El segundu Partía de les inmediaciones del Praón hacia’l  Sur y pasando pel  Cagareu, llegaba hasta Agüera Riba, na carretera AS-258. Agüera Riba, era un llugar importante nes comunicaciones de Villascusa.
De Villascusa hacia’l Oeste partía otru camín que pasando pe La Capilla, La Fontanina, les Llueces, el Campurroxu y el Llagaron, llegaba hasta Santoxenia, que era onde taba la ilesia parroquial, esti camín güei ye carretera.
D'esti camín y dende La Capilla partien otros dos,  unu hacia'l Sur, que pasando pe La Fuente La Capilla, El Burru Manxu y El Nidiu, llegaba hasta Bucial y siguía pasando pel Paoriu hasta Corrales, dende Corrales y pasando pe La Quemada, llegaba hasta Pivierda, esti camín güei ye carretera hasta Corrales.
Lotru camín diva hacia’l Sur Oeste y pasando peles cabañes de Llinares, La Cobornadal y Llagua, llegaba a San Feliz, na parroquia de Rales, San Feliz era otru sitiu importante nes comunicaciones de Villaescusa.
Dende Villascusa partíen otros dos caminos, unu hacia'l Sur que baxaba per una pronunciada pendiente llamada El Cantu La Tabla, al  fin d'esta empinada cuesta, el camin partiase  en dos, de frente y pasando por La Forniella y El Coritu llegaba hasta Bucial,  donde se unia al que venia de La Capilla y a la izquierda y pasando por El Pingon, El Collau, El Pareacaliente, La Indiana y El Prau Roscu, llegaba al Roblón, na carretera AS-330, cerca del molin del Vicenton y de Agüera Riba. 
L'otru camín partía dende cerca de La Royu hacia'l Norte y pasando pel L’Ablaneu, La Teya y La Venta llegaba hasta La Vega, cerca de Pernús, esti camín agora ye carretera.
Amas destos caminos principales había otros de menor importancia por non tener salida hacia otros pueblos y que por ello eren menos transitaos, había tamien muches sendes de a pie, que diben de prau en prau, el so exetivu era el de atayar y tamien el evitar dalgunos destos caminos que,sobre tou pel inviernu poniense muy intransitables. 
Por exemplu pa dir de Villascusa a Pernús, que era donde taba l’ascuela y dode tenien que dir diariamente a clase tolos nenos y nenes de Villascusa, había tres sendes, una que pasaba por los praos de La Casanueva, La Muezca y La Tura, otra que diva pel Prau d’Arriba, el Prau la Fuente, el Prau Mariana, El Carbayin, el Prau de Ángel y El Bustiu, y una tercera que diba pe Los Valles, El Cantu Los Cuervos, La Carbayera, La Braña y Miravete.
Estos caminos, amás de polos llugares citaos comunicaben con tolos praos, montes, llendes y finques, polo que caminando per ellos era frecuente atopase con xente que diba o venia de toos estos llugares, xente que casi nunca teníen priesa y con frecuencia, parabense un ratu a charlar unos con otros.

No homenaxe a toles persones que durante parte ó tola so vida transitaron per estos caminos, güei abandonaos y desconocíos pa les nueves xeneraciones, faciendo qu'amás del importante fin que cumplíen, fueren llugares d'alcuentru y convivencia.







No hay comentarios: