24 noviembre 2014

La Nava en Libardón, un bar tienda de los de antes

El bar La Nava en Libardón es uno de los pocos bares tienda que quedan en el concejo de Colunga, su historia comienza en 1890, cuando abrió al público, lleva por tanto más de 120 años prestando servicio a la gente de Libardón y alrededores. En La Nava, lo mismo se puede tomar algo, que comer  o hacer la compra del día, además de poder adquirir casi cualquier cosa que uno pueda necesitar. La RTPA (Radio y Televisión del Principado de Asturias),  realizo una serie de programas dedicados a dar a conocer la historia de restaurantes, bares y chigres con alguna característica especial  denominados  “Guía Michigrin”. En el siguiente video se puede ver un resumen del programa dedicado a La Nava.


17 noviembre 2014

La matanza'l gochu

La matanza’l gochu  era  una de les tradiciones más populares nos pueblos y aldees d'Asturies, en cada casa del pueblu matabase un gochu que  era una despensa  de proteínes animales durante to'l añu. Hoy voi falar de cómo recuerdo yo la matanza del gochu nel pueblu de   Villascusa y n'otros pueblos del conceyu de Colunga, que con algunes  variantes  era similar a como se facia en tolos pueblos d'Asturies.

Pel mes de xineru o febreru mercabase un gochu pequenu pa crialo durante tol añu hasta que llegara'l tiempu de la matanza. Los primeros meses de vida del gochu alimentabase coles sobres de la comida, la esllaba, con castañes  y con daqué de fariña de maíz, munches veces soltabase polos caminos o dellos praos onde pastiaba y exercitábase con cuenta de que les sos carnes fueren más prietes, dos meses antes de la matanza empezabase a cebar el gochu de forma intensiva pa qu'engordara  y coyera tocín.

La matanza’l gochu  era tou un ritual, nella participaben los familiares y los vecinos mas cercanos a la casa que facia’l matanciu, el día anterior preparábase la desca que era un caxón allargáu fechu de madera y asitiábase pámpana abaxu cerca del cubil del gochu, a otru día pela mañana, dellos homes, cuatro o cinco,  coyíen al gochu tumbabenlu y suxetabenlu sobre la desca y el matador provistu d'un gran cuchiellu, llamáu cuchiellu de matar, daba en corar al gochu y una muyer xeneralmente la muyer de la casa, provista d'un gran barcal recoyía la sangre del gochu que más tardi s'utilizaría na ellaboración de les morcielles. Una vez muertu'l gochu asitiábase dientro de la desca y echábense sobre'l varios calderos d'agua ferviendo pa  pelalu, una vez  perfeutamente peláu, colgase peles pates traseres d'una pasera y abriase el so banduyu pa saca-y los intestinos y toles coraes, la muyer de la casa ayudada por otres muyeres vecines  llavaben les tripes pa utilizales dempues na ellaboración de los chorizos les morcielles y los sabadiegos, agora dexábase'l gochu colgáu de la pasera y  nun llugar frescu y a cubiertu pa qu'esfreciera y serenare.

A otru día cuando'l gochu yá taba friu comenzabase a despiezar, esto llamábase despostar el gochu, una persona más o menos entendia, diba sacándo-y los xamones, los llacones, el llombu, el sollombu, les costielles, el tocín, etc. Los xamones, los llacones, parte del tocín y de la carne salábase metiéndolo nun caxón o arca y cubriendolo con sal, esta era la manera de caltenelo durante tol añu, con otra parte de de la carne, la de meyor calidá y parte del tocín facíense los chorizos, cola carne de peor calidá daqué de grasa y tocín facíense los sabadiegos y co la sangre, la grasa, cebolla y calabazón facíense les morcielles-
Tos estos embutios había que curalos  pa que se conservaren el mayor tiempo posible, pa ello colgabense nun llugar deshabitau onde se facia un fueu y col calor y el fumu ibense secando y ahumando.
Como pue vese na matanza’l  gochu collaboraben los vecinos más cercanos a la casa que mataba'l gochu y era costume convidalos  a toos a una cena que llamabase la cena’l gochu, el menú d'esta cena solía ser, sopa de fégadu, arroz con costielles, y rajes  llombu fritu, tou ello acompañáu de sidre y vinu, dalgún postre caseru, café y llicores. Tamién era costume dar la preba de la matanza a les persones que pol motivu que fuera nun mataben el gochu, esta preba xeneralmente consistía nun par de chorizos, un par de morcielles, un par de sabadiegos y unes costielles.
Mas o menos desta manera ye como yo recuerdo tou lo relacionau cola matanza’l gochu en Villascusa, nos años 50 y 60 del pasau siglu XX.


10 noviembre 2014

Los horros y les paneres

Fai años, los horros y les paneres, eren  unes de les edificaciones más importantes nos pueblos y aldees d'Asturies, el so orixen data de dellos sieglos tras, los horros son cuadraos y tán sofitaos sobre cuatro pegollos, les paneres son rectangulares y tán sofitaes sobre seis pegollos, nellos  guardabense los productos de la cosecha, les patates, les  fabes, les mazanes, les castañes, les nueces, y otros  munchos productos, tamién se guardaben los productos de la matanza del gochu, xamones, llacones, chorizos y morcielles, toos estos productos calteníense perfectamente nel  horru o na panera pos al tar aislláu del suelu taba llibre de mugores y a salvo de ratas y ratones yá que pola mesma construcción del horru yéra-yos imposible aceder al mesmu.
Alredor,  los horros y paneres tienen un corredor llamáu la tenobia, nella poníense a ensugar  dellos productos cuando se recoyíen, ente ellos podemos citar les fabes y les riestras de panoyes de maíz y l'espaciu debaxu del horru aprovechabase pa guardar protexíos de l'agua dellos preseos de la llabranza como'l carru, el llabiegu, el rastru, etc. Hoy en dia esti espaciu debaxu los horros sirve de garaje y guárdense ellí los coches.
Na actualidá los horros y paneres tán en peligru de desapaecer, pos col despoblamientu de los pueblos, l'avieyamientu de la xente que vive nellos y les nueves formes de vida, son  menos necesarios y a veces vanse deteriorando y dalgunos derrúmbense yá que el so caltenimientu resulta bien gravosu pa los sos propietarios y anque les alministraciones publiques ufierten delles subvenciones pal so caltenimientu na mayoría de los  casos son demasiáu pequenes y nun compensa la so restauración.

Nel siguiente croquis pueen vese les distintes partes y pieces que componen l'horru, supongo qu'a muncha xente, como m'asocede a mi, sonáren-yos munches d'elles y otres seguramente  menos, pero bueno equí tán toes.
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03 noviembre 2014

Recordando a "Vique"

Poca xente va haber nel conceyu de Colunga, quitando a los más jovenes, que nun recuerden a Vique, la mio primer alcordanza de Vique remontase a fai mas de 50 años, cuando lu vi actuar en Villaescusa nuna esbilla y a partir d'entós en bien de ocasiones nes   fiestes de los pueblos del conceyu, la última vez que recuerdo habelu vistu actuar col so violín fue na Fiesta del Asturcon na Mayada de Espineres, nel puertu Sueve, a mediaos de los  años 90.

Enrique Collado, que asi se llamaba, fue una persona entrañable y por demás popular nel conceyu de Colunga, dende los años cincuenta hasta los noventa del pasáu sieglu XX, nun había fiesta, romería, feria o cualesquier otru actu de caracter festivu nel que Vique, acompañáu del so vieyu violín nun fixera actu de presencia y pola so cuenta, empezare a animar  l'ambiente y formar folixa,  pa ello averábase a un grupu de xente y empezaba a interpretar  dalgun de los cantares populares del momentu, la xente al escuchalu acercabase, arrodiábalu, aplaudíalu, y pedien-y que tocara tal o cual cantar, el correspondía y dempués d'un ratu coyía la so boína y pasabala ente la xente pa que-y dieren unes monedes, si consideraba que lo recaudau merecía la pena, entós siguía tocando, pero si lo recaudau paecia-y pucu, dexaba de tocar y acercabase a otru llugar y empezaba de nuevu.
Enrique Collado (Vique)

Vique nun tenia formación musical, polo tantu tacaba  de oidu, escuchaba los cantares na radio, aprendialos, y a  base de praticar consiguía interpretalos  con su violin, dacuando amás de tocar tamién cantaba, la so forma de ser y de comportase, simpática, senciella y  llana contribuyía a ganar  la popularidá de la que gozaba ente tola xente del conceyu.
Vique era del pueblu de L’Esllabayu na parroquia de Lliberdón, onde habia naciu nel añu 1903 y onde vivió tola so vida, dedicáu a los llabores del campu y a la so gran afición que era la música, murió nel añu 2003 a los 99 años, faltándo-y  bien pocu pa cumplir  los 100.

En homenaxe y  alcordanza de Vique, quien durante  mas de 60 años y siempre con su inseparable violin  animo  toles fiestes y romeries del conceyu de Colunga y otros de la rodiada.

En el siguiente video de Siderio59, podemos ver a Vique con su violin en la Fiesta del Asturcon.